Incontri e seminari
- HOME
- Progetti
- TPG-LRC CoRE
- Incontri e seminari
Il Progetto ha una durata di 36 mesi. Maggiori informazioni sui risultati di TPG-LRC CoRE sono disponibili sul sito EHEA.
Il progetto supporta l’organizzazione di cinque incontri del TPG B e di tre seminari pubblici su opportunità di apprendimento flessibili, digitalizzazione e riconoscimento automatico. Sono inoltre svolte attività di staff mobility utilizzando l’approccio di supporto tra pari.
Nell’ambito del progetto, tre Peer Learning Activities (PLAs) sono state inoltre organizzate, sulle soluzioni digitali per il riconoscimento.
1st TPG B meeting (2024 – 2027)
Roma (Italia), 20 febbraio 2025
Agenda e nota introduttiva
Il primo incontro del TPG B sulla LRC ha avuto lo scopo di definire il piano di lavoro per i prossimi anni di mandato partendo da un’analisi sulla conformità alla Convenzione sul riconoscimento di Lisbona nell’area EHEA - come descritto nell'ultima edizione del Rapporto sull'attuazione del Processo di Bologna - e dai risultati del primo questionario di monitoraggio.
Presentazioni e documenti della conferenza:
- Implementation of Key Commitment 2 from the perspective of the Thematic Peer Group B. (presentation)
- Key commitment on national legislation and procedures compliant with the Lisbon Recognition Convention. (presentation)
- Outcomes of the first monitoring TPG B members and presentation of the Action Plan. (presentation)
Seventh Meeting of the TPG B on LRC
Roma (Italia), 23 Aprile 2024
Agenda e nota introduttiva
La riunione del TPG B ha mostrato esperienze, pratiche e iniziative per implementare le indicazioni tematiche specifiche, spaziando dalle prospettive locali a quelle globali. Durante il meeting sono state presentate le connessioni tra le cinque convenzioni regionali sul riconoscimento, informando riguardo alle discussioni a livello europeo e interregionale.
Inoltre, l’incontro ha offerto l'opportunità di valutare i risultati del monitoraggio per valutare l'impatto del TPG B nel supportare il secondo impegno chiave a livello nazionale e i partecipanti, hanno potuto offrire feedback e discutere le priorità per avanzare nell’implementazione della Convenzione di Lisbona sul riconoscimento a livello nazionale.
1. Establishing the legal framework to allow the implementation of the LRC
- Framework law on recognition (presentation)
- Bologna Process Implementation Report (presentation)
- Experiences from other regions: the case of the Zambia Qualification Authority as National implementation structure (presentation)
- The Irish approach to micro-credentials (presentation)
- Quality and recognisable micro-credentials (presentation)
- Automatic recognition at national level and the experience of informal networks (presentation)
- Achieving Automatic recognition in the EHEA: the I-AR project (presentation)
- Supporting credential evaluators in higher education institutions: the experience of Italian Professional Association of Credential Evaluators, APICE (presentation)
- European Quality Assurance and Recognition System in Higher Education (presentation)
- Actors of higher education cooperating in Eastern Africa (presentation)
- The French experience of recognition of refugees’ undocumented qualifications (presentation)
- A policy perspective on the European Qualifications Passport for Refugees - EQPR (presentation)
- Peer counseling approach to improve capacities in recognition of refugees’ undocumented qualifications: the EQUAL project (presentation)
- A policy perspective on the UNESCO Qualifications Passport for refugees and vulnerable migrants -UQP (presentation)
Sixth Meeting of the TPG B on LRC
Online, 1 Febbraio 2024
Agenda e nota introduttiva
L'incontro ha rappresentato l’occasione per condividere informazioni su argomenti chiave relativi all'agenda del riconoscimento, nonché pratiche ed esperienze sviluppate a livello nazionale e internazionale per favorire l'attuazione degli strumenti del processo di Bologna. Inoltre, durante il meeting sono state presentate le ultime attività realizzate nell'ambito del progetto Erasmus+ “TPG-LRC Constructing Recognition in the EHEA” (TPG-LRC CoRE).
Presentazioni e documenti del meeting:
- TPG B report: state of play and next steps (presentation)
- Towards a Joint European degree (presentation)
- Towards the implementation of the Global Recognition Convention (presentation)
- Updates from the TPG A on Qualification Framework (presentation)
- TPG A – QUATRA working group on short cycle, main results (presentation)
- Reflecting on ESG implementation: findings from the project Quality Assurance Fit for the Future (presentation)
- Disseminating information at national level: Bologna Hub project (presentation)
- European RPL Network (presentation)
- 2nd edition of the European Area of Recognition (EAR) manual (presentation)
- Latest developments within the TPG-LRC CoRE project: Peer Learning Activities and publications (presentation)
- Overview of the work of the WG: digitalisation of recognition tools (presentation)
Fifth Meeting of the TPG B on LRC
Tirana (Albania), 27 Aprile 2023
Agenda e nota introduttiva
Presentationi e documenti del meeting:
- Monitoring the implementation of the Lisbon Recognition Convention (presentation)
- Matchmaking activity on the staff mobility (presentation)
- Input from the TPG A (presentation)
- Input from the TPG C (presentation)
Fourth Meeting of the TPG B on LRC
Online, 24 Gennaio 2023
Agenda e nota introduttiva
Presentazioni e materiali del meeting:
- Objectives of the meeting (presentation)
- The work done by TPG B: main results and room for improvements (presentation)
- Micro-credentials: practical guidance to develop, assess, quality assure and issue them (presentation)
- Digital technology and recognition: tools and standards at our disposal (presentation)
- Quality as a trust enhancing tool enabling recognition (presentation)
Third Meeting of the TPG B on LRC
Sèvres (Francia), 9-10 June 2022
Agenda e nota introduttiva
Presentazioni e materiali del meeting:
- Project objectives and main actions to support TPG B institutional activity (presentation)
- Input from the TPG A (presentation)
- Practices and digital tools to support recognition of Ukrainian qualifications (presentation)
- Tools and instruments from a country perspective (presentation)
- Cooperation with higher education institutions (presentation)
Public seminar on digital solutions for the recognition agenda
Roma (Italia), 24 aprile 2024
Agenda
Presentationi e documenti del seminario:
- Digital solutions in higher education, the national case study – Italy (presentation)
- A policy perspective – panel discussion on the European and global level (presentation)
- A policy perspective – panel discussion on the European and global level (presentation)
- DEQAR latest developments: micro-credentials and alternative providers (presentation)
- EUROPASS latest developments and the relevance of credentials for higher education institutions (presentation)
- Text-mining technology to improve skills matching between academia and labour market (presentation)
- Monitoring quality assurance in recognition: the perspective of the AR25 project (presentation)
- Integrating digital solutions in the recognition process at the institutional level: an Italian case study (presentation)
Public seminar on automatic recognition
Tirana (Albania), 28 Aprile 2023
Agenda
Presentationi e documenti del seminario:
Setting the context on automatic recognition
• 2022 Monitoring Report on the implementation of the Lisbon Recognition Convention (presentation)
• 2018 Council Recommendation on promoting automatic mutual recognition and 2023 Report on its implementation
Different approaches to automatic recognition:
• Legally and not legally binding agreements
o Agreement on automatic recognition of qualifications between Italy and Austria (presentation)
o The AdReN project (presentation)
• National databases with comparability statements available for download
o Ireland (presentation)
o Sweden (presentation)
o Poland (presentation)
Transversal solution to support automatic recognition:
• Information provision as one of the pre-conditions for automatic recognition
o CIMEA (presentation)
o EUA (presentation)
• Digital solutions for the verification of authenticity and Quality Assurance
o EQAR (presentation)
o Ukraine (presentation)
Public seminar on alternative pathways
Sèvres (France), 9 June 2022
Agenda
Il seminario pubblico ha fornito una panoramica delle iniziative nazionali e internazionali in materia di riconoscimento delle opportunità di apprendimento flessibili, con particolare riferimento al Riconoscimento del Prior Learning (RPL), al riconoscimento degli apprendimenti non tradizionali e alle micro-credentials, in linea con le "indicazioni tematiche specifiche" ritenute prioritarie dai membri del TPG B nel sondaggio condotto a giugno 2021.
Presentazioni:
- 20 years of validation des acquis de l'expérience (VAE) (presentation)
- Recognition of Prior Learning in Practice project (RPLip) (presentation)
- e-VALUATE and (STACQ) projects (presentation)
- Micro-credentials linked to the Bologna key commitments (MICROBOL) (presentation)
- Micro-credentials in the EU strategy for higher education institutions (presentation)
Dopo la Conferenza Ministeriale di Parigi del 2018, il Rome Ministerial Communiqué del 2020 riconferma la "determinazione ad implementare pienamente gli impegni fondamentali. Chiediamo al BFUG di continuare ad utilizzare il metodo di supporto tra pari per raggiungere questi obiettivi". Il supporto tra pari è l'approccio alla base delle attività del TPG B.
Prima Peer Support Activity: Digitalizzazione per l'agenda di riconoscimento (10 giugno 2022)
Esperienze nazionali:
Seconda Peer Support Activity: Riconoscimento di percorsi alternativi (10 giugno 2022)
Esperienze nazionali:
- Francia
- Irlanda
Terza Peer Support Activity: Distribuzione del lavoro e delle responsabilità tra le autorità competenti nelle procedure di riconoscimento (27 aprile 2023)
Esperienze nazionali:
Prima Peer Learning Activities on digital solutions for the recognition agenda – fase di input
La prima Peer Learning Activities (PLA) si è focalizzata sulla fase di input. Questa sessione è stata dedicata a fornire ai partecipanti esperienze pratiche e un quadro teorico, al fine di orientarli verso le soluzioni digitali che si allineano con i principi del processo di riconoscimento, in conformità con la Convenzione di Lisbona sul riconoscimento (LRC) a livello nazionale.
Online, 19 settembre 2023
Agenda
Presentazioni:
- Paper to pixels – framing digitalisation in recognition (presentation)
- The Input Phase and the Quest for Trust (presentation)
- Digital educational credentials in Ukraine: Diia – Ukraine (presentation)
- The use of artificial intelligence for the recognition process - Italy (presentation)
Seconda Peer Learning Activities on digital solutions for the recognition agenda – fase di throughput
La seconda Peer Learning Activities (PLA) ha affrontato la fase di throughput. Questa sessione ha avuto l’obiettivo di fornire ai partecipanti esperienze pratiche e approfondimenti teorici per individuare le soluzioni digitali più efficaci per sostenere il processo di riconoscimento a livello nazionale in linea con la Convenzione di Lisbona sul riconoscimento.
Online, 19 ottobre 2023
Agenda
Presentazioni:
- Establishing an interoperable system and database by the NAWA's Department for Academic Recognition – Poland (presentation)
- Using DEQAR as trusted source of information on alternative providers and micro credentials – DEQAR (presentation)
Terza Peer Learning Activities on digital solutions for the recognition agenda - fase di output
La terza Peer Learning Activities (PLA) ha affrontato la fase di output. Con un focus sulle esperienze nazionali e su come la digitalizzazione possa migliorare la centralità dello studente, la sicurezza e l’interoperabilità dei processi di riconoscimento nella fase finale.
Online, 7 dicembre 2023
Agenda
Presentazioni:
- The Norwegian solution for digital recognition statements: Issuing and sharing recognition – Norway (presentation)
- Recognition statements as structured data & verifiable credentials – brief introduction to the new DigiLink project – the Netherlands (presentation)
Conferenza finale dei progetti TPG-LRC ed IN-GLOBAL
Roma (Italia), 19 febbraio 2025
Agenda e nota introduttiva
L’obiettivo principale dell’evento è stato quello di condividere i risultati dei progetti TPG-LRC CoRE ed IN-GLOBAL, volti a sostenere l'attuazione della Convenzione di Lisbona sul riconoscimento all'interno dell'area EHEA e promuovere il dialogo tra il Processo di Bologna e le altre macroregioni del mondo.
Attraverso la condivisione dei risultati dei progetti e partendo dal lavoro svolto durante il precedente mandato, la conferenza è servita anche a fornire una base per le prossime attività programmate fino al 2027. Inoltre, durante la conferenza finale si è avuta la possibilità di promuovere riflessioni sul futuro dell'istruzione superiore, sia dalla prospettiva regionale che da quella globale, evidenziando le principali opportunità e priorità comuni su cui continuare a lavorare.
Presentazioni e documenti della conferenza:
1. From Rome to Tirana Communiqués and beyond. State of art and future perspectives. (presentazione)
2. How projects support the implementation of the Bologna Process. (presentazione)
3. The experience of the TPG-LRC CoRE and IN-GLOBAL projects: results and way forward. (presentazione)
4. Intergovernmental Cooperation areas in Higher Education: lesson learnt, space for synergies and future perspectives.
- Central Asia Higher Education Area (presentazione)
6. Implementing fair recognition as a key commitment in international cooperation: dialogue among regional recognition conventions.
- Addis Convention Committee and Network of Implementation Structures Area (presentazione)
7. Cooperation through projects – PART II: Experiences from the TPG-LRC CoRE project.
8. Thematic workshops “For a future-proof higher education system from the EHEA and global perspectives”.- ROUND 1
- Quality Assurance
- The experience of QA-fit project (presentazione)
- TPG-LRC CoRE publication “Ensuring and enhancing the quality of recognition processes. Key considerations and recommendations” (presentazione)
- Quality Assurance in the East African Common Higher Education Area (presentazione) - Micro-credentials
- TPG-LRC CoRE publication “Micro-credentials for higher education institutions. Approaches developed in the EHEA using peer support” (presentazione)
- Experience from the Thematic Peer Group A on Qualifications Framework (presentazione)
- Micro-credentials in South-East Asia region. The experience of MICROCASA project “White Paper: Action Plan for Microcredentials adoption in HE of SEA” (presentazione)
- Digitalisation
- Digitalisation and AI in education: the Council of Europe’s perspective (presentazione)
- TPG-LRC CoRE publication on digitalization (presentazione)
- The South African national experience (presentazione) - Evolving tools and practices
- State of art of European degree at policy level (presentazione)
- TPG-LRC CoRE publication on European Degree (presentazione)